PORTRET en OPLEIDINGEN
Laatste der Mohikanen
Geen enkele kunstenaar is zijn tijd vooruit. Hij is zijn tijd. Anderen
lopen achter. – Martha Graham
Kunst is waar John Beemsterboer voor leeft. Het is een heilig vuur dat
diep in hem brandt en dat hem dwingt te creëren.
Hij is er altijd mee bezig. Hij ziet schoonheid in de meest allerdaagse
dingen, maakt kleine tekeningen in zijn agenda en
is altijd op zoek naar bruikbaar materiaal voor zijn beelden. Al die
ruwe ideeën en materialen verzamelt hij in zijn atelier
in Vledder, waar het ruikt naar ongerijpte kunst.
John Beemsterboer, geboren in 1950 te Hoorn, is relatief laat met kunst
in aanraking gekomen. Dat gebeurde toen hij bij
de Nederlandse Televisie Stichting werkte als decoratieschilder. Na
enkele avondcursussen, schreef hij zich in bij
kunstacademie Artibus in Utrecht. Hij was inmiddels 26.
Na de academie begon voor hem het kunstenaarschap pas echt. Hij ging
experimenteren met materiaal en vorm, op zoek
naar hoe hij zich het beste kon uitdrukken. De eerste vijf jaar
schilderde hij honderden abstract expressionistische
doeken. Schilderen vond hij lekker direct, je kunt je gevoel gelijk op
het doek smijten.
Als beeldhouwer vond hij marmer interessant materiaal. Hij ging op
stage bij de beroemde marmergroeven in Carrara in
Italië. Langzaam slopen metalen in zijn beelden – niet zo
vreemd, want zijn opa en zijn vader waren smid.
Als beeldhouwer werkt hij veel gestructureerder dan als schilder. Hij
zoekt altijd het contrast, tussen hard en zacht,
tussen warm en koud.
Door zijn dadendrang en nieuwsgierigheid heeft John in die tijd veel
geëxposeerd, van het Stedelijk Museum in Amsterdam
tot in Parijs. Hij heeft ook aan een aantal symposiums meegedaan, zoals
in Finland en Italië. Daar leerde hij andere
kunstenaars kennen, die hem prikkelden om andere materialen en
technieken te gebruiken.
Beemsterboer heeft zich nooit aangesloten bij een stroming. Voor hem is
kunst een middel om zichzelf te ontdekken.
Hij probeert zijn eigen gevoel te vangen in vormen, kleuren en
contrasten. Elk kunstwerk leidt automatisch naar het
volgende en geen enkel kunstwerk is beter dan de anderen. Ze zijn
allemaal onderdeel van dezelfde zoektocht, met als doel
grip te krijgen op zijn gevoel en de wereld om hem heen. Het is de
zoektocht die voor hem de moeite waard is en niet het
uiteindelijke resultaat.
Die zoektocht mist hij in veel hedendaagse kunst, die steeds meer
moeite heeft om grip te krijgen op deze tijd waarin
commercie en consumptie overheersen. Ook in de kunstwereld zelf lijkt
men nauwelijks meer idee te hebben over wat kunst
is en zou kunnen zijn. Sommige hedendaagse kunstenaars omarmen ten
einde raad de massacultuur, waardoor er eigenlijk
geen verschil meer is tussen kunst en entertainment. Maar het publiek
staat erbij, kijkt ernaar en haalt zijn schouders op.
John Beemsterboer verzet zich met zijn kunst tegen deze tendens. Hij
gaat met zijn werk de ongrijpbare werkelijkheid te
lijf en wil de kijker deelgenoot laten zijn van dat boeiende gevecht.
In die zin is hij misschien een ouderwetse kunstenaar,
maar dan wel een kunstenaar die zijn authenticiteit niet heeft
ingeruild voor een imago. Maar wellicht is hij daarmee juist
een vooruitstrevende kunstenaar, die zijn tijd misschien wel ver
vooruit is.
Opleiding
Etaleur/decorateur, Utrecht
Vrije Akademie Schilderkunst, Amersfoort
Academie voor Beeldende Kunst, Utrecht
Nicoli Studio's te Carrara, Italië
Huidig adres is Paaswei 2 te 8381 AW Vledder
Terug
naar
boven
Terug naar
homepage